Kiedy widzę, że powtarza się jakaś trudna sytuacja w moim życiu, wiem, że czas przyjrzeć się mojemu zachowaniu i wprowadzić jakościowe zmiany.

Kiedy wciąż popełniamy te same błędy, mamy niską świadomość naszych zachowań i moralność, to medytacja i życie stają się piekłem. A życie i medytacja mogą być przecież niebem.

Oprócz asan, czyli ćwiczeń fizycznych i Pranayamy, ćwiczeń oddechowych, układu rąk, czyli mudr, zamków w ciele i mantr, czyli laya yogi oraz medytacji, jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt jogi, który jest warunkiem przygotowania do medytacji: nieustanna świadomość naszych zachowań i dążenie do życia w zgodzie z etyką jogiczną – YAMA NIYAMA. Ten aspekt życia jest nieodłączny z praktyką na macie. Inaczej  nie ma zrozumienia tego, czym jest naprawdę joga.

Oprócz dobrego samopoczucia po wysiłku fizycznym, joga czyli medytacja kundalini pozwala nam połączyć się z naszym wyższym ja. Joga to JEDNOŚĆ tego co skończone, nasze ograniczone postrzeganie siebie i nieskończone, wieczne i wszechobecne. Joga łączy nas z Gran Espiritu, naszą istotą, którą jest boskość.

Jeżeli wciąż powtarzamy koło podobnych sytuacji, przyciągamy do siebie trudne doświadczenia, to znaczy, że potrzebujemy przyjrzeć się swojemu postępowaniu i myśleniu. Do tego służy Yama Niyama – praktyki etyczne.

By zwiększyć świadomość naszych zachowań, każdego poranka przez 11 dni czytaj jeden aspekt Yamy i Niyamy. Notuj refleksje. W trakcie dnia obserwuj jak ten aspekt manifestuje się w Twoich myślach i działaniach. W dniu 11 sczytuj wszystko i rób notatki, które będą intencją i drogowskazem na następne miesiące. Powtarzaj ten cykl kiedy tylko czujesz, że czas na zmiany.

Oto uniwersalny dekalog jogina, który pozwoli Ci zintegrować praktykę fizyczną w życiu.

Yamy:

1. Niestosowanie przemocy (ahimsa) cierpliwość, współodczuwanie, miłość bliźniego, miłość do siebie, świadomość naszej wartości, wyrozumiałość

2. Prawdomówność (satya) szczerość, dotrzymywanie obietnic, wybaczanie, nieocenianie, branie odpowiedzialności za nasze uczucia, życzliwa komunikacja, zdjęcie masek,

3. Powstrzymanie się od wzięcia tego, co nie zostało nam dane (asteya) właściwe korzystanie z zasobów, odpuszczeni zazdrości, kultywowanie samowystarczalności i bycia kompletnym,

4. Kontrola zmysłów i wstrzemięźliwość (brahmacharya) czucie emocji i bycie w akceptacji tego co odczuwamy, zachowanie równowagi, umiarkowanie,

5. Brak zaborczości (aparigraha) nieprzywiązywanie się, spełnianie potrzeb, a nie pragnień

Niyamy:

1. Czystość (saucha) spokój, równowaga, wewnętrzne opanowanie, jedność mowy i myśli, higiena ciała i czystość w zachowaniu

2. Zadowolenie (santosha) akceptacja, wdzięczność za to co jest, spokój w porażce i sukcesie

3. Samodyscyplina (tapas) motywacja i determinacja do uczenia się od życia oraz wyciąganie i wdrażanie wniosków, motywacja do praktyki duchowej

4. Samoobserwacja (swadhyaya) chęć pogłębiania wiedzy, zrozumienie przez naukę, refleksję i medytację.

5. Oddanie, poświęcenie (iśvara pranidhana) kompletne oddanie praktyce jogicznej, z wiarą i zaufaniem do duchowego nauczyciela i nauk, z dedykacją do eksplorowania, analizowania, i wzmacnianie siebie i rozwoju

Często obserwujemy brak tych zasad w życiu naszych bliskich i oceniamy ich. Jest to dla nas też drogowskaz, by przyjrzeć się sobie i temu aspektowi właśnie w różnych jego wymiarach, również symbolicznych. Jakiego aspektu Niyamy i Yamy brakuje teraz najbardziej w Waszym świecie? Co potrzebujemy zmienić na lepsze?

 

fot. Exit Hamster